RingUp/COM7 hjälpte Leksands IF växla upp inför SHL-starten

”Äntligen personlig support och någon som kunde lösa vårt specifika problem”

Leksands IF är tillbaka i högsta hockeyligan, SHL.
Utöver nytillskotten på spelarfronten har föreningens kansli även fått en ny molnbaserad växellösning. Men det krävdes att RingUp/Com7 kom till undsättning med installation och support för att den skulle fungera som det var tänkt.

November förra året innebar en tung uppförsbacke för ett av Sveriges mest anrika hockeylag, Leksands IF. Sistaplatsen i Allsvenskan var långt ifrån SHL-målet.
Till råga på allt elände krånglade också den molnbaserade växellösning som nyligen ersatt tre analoga växlar för att få en kostnadseffektivare telefoni. Inkommande samtal hamnade inte där de skulle och det ringde lite varstans på kansliet.
– Det var total kaos, säger marknadschefen Patric Skoglund.
– De som skulle beställa biljetter hamnade i vaktmästeriet och de som skulle till vaktmästaren hamnade hos biljettförsäljningen, för att ta ett exempel. Jag förstår om folk var sura. Men eftersom vi hade helt andra problem att lösa just då, hade inte telefonstrulet någon högre prioritet.

Reste sig
Fokus låg på det sportsliga. Klubben bytte tränare och förändringar gjordes i den sportsliga ledningen. Plötsligt reste sig LIF som en Fågel Fenix ur askan och klättrade i tabellen.
Det blev en fjärdeplats i Allsvenskan och kval till SHL.
– Hela organisationen lyfte sig. Samtidigt släppte laget på förväntningarna och spelade utan att känna någon press, vi hade allt att vinna och inget att förlora.
Alla hockeyintresserade minns rysaren där den sjunde och avgörande kvalmatchen mot Modo gick till förlängning. Brock Montpetit sköt 4-3 till Leksand – som var tillbaka i hockeyns riktiga finrum.
Det jublades och firades och allt hade varit frid och fröjd om det inte varit för den krånglande telefonväxeln. 
– Vi ringde till operatörens support men ingen kunde lösa vårt problem, suckar Patric Skoglund.

Ett hett tips
Det var då Leksands IF fick tips om att ringa Fredrik Eriksson på RingUp/Com7 i Solna.
Han åkte till Dalarna och tog tag i problemet. Fredrik redde ut vad som var fel med växellösningen och styrde upp funktionerna så att det skulle passa kansliets verksamhet.
– Äntligen fick vi personlig support. Alltså, någon som kunde sätta sig in i vårt specifika problem och inte någon som försöker lösa problemet enligt några standardformulär.
Fredrik såg till att inkommande samtal hamnade där de skulle och skapade olika menyval för de som ringer till växeln. Samtalen skulle hamna rätt från början.
Nu kan föreningen också dra nytta av växelns alla smarta funktioner. Växeltelefonisten kan se när olika personer sitter i möten och har även möjlighet att skicka meddelanden via sms till kollegorna. Via mobil och headset kan växeltelefonisten röra sig fritt och vidareförmedla samtal.
Lagom till SHL-säsongen drog igång var arbetet med nya växeln klart, vilket var en lättnad för de nästan 20-talet personer som arbetar på kansliet.
– Nu fungerar det perfekt, säger Skoglund med ett leende.
– Kommer till exempel ett samtal till marknadsavdelningen och inte första personen svarar, så går samtalet vidare till nästa. Det är en av många bra funktioner. Leksands IF har nu även börjat köpa sina hårdvaror via RingUp/Com7.

Laget som aldrig dog
Till finesserna hör att föreningen kan lägga ut information och erbjudanden när någon exempelvis köar för biljetter. Den möjligheten har man bland annat använt för att marknadsföra boken ”Laget som aldrig dog” av Daniel Nilsson-Padilla.
– Det är en välskriven bok som belyser hur vi fick hela organisationen att lyfta sig och arbeta åt samma håll förra säsongen, vilket blev en del av den sportsliga framgången. Man behöver inte vara intresserad av Leksands IF eller hockey för att ha utbyte av boken. Det skulle kunnat handla om vilken förening som helst, ett företag eller annan organisation, säger Skoglund.
Leksands IF grundades redan 1919 och hockeylaget har vunnit fyra SM-guld: 1969, 1973, 1974 och 1975. Kända spelare som fostrats i klubben är till exempel bröderna Christer och Tommy Abrahamsson, Dan Söderström, Mats Åhlberg, Roland Eriksson med flera.



« Gå tillbaka

Skriv ut detta kundcase:

Skapa pdf

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår