« Gå tillbaka

Nya växeln från RingUp kommunicerar med whiskyfaten

Smarta funktioner ger bättre kundkommunikation

Whiskyproducenten Mackmyra satte upp en kravlista när de skulle beställa ny växellösning. Operatörsoberoende var prioritering ett och så skulle det vara bra svarsservice och smarta funktioner för att förbättra kundkommunikationen – bland annat.
De som fick check på alla krav var RingUp/Com7.

Hos whiskytillverkaren Mackmyra med huvudkontor i Gävle har kommunikationen med kunderna hög prioritet.
– Den förra växellösningen levde inte upp till de krav vi hade på svarsservice och de moderna funktioner vi behöver, säger Helén Enstig som är kundvårdsadministratör på Mackmyra.
Valet av ny leverantör föll på RingUp/Com7 och växellösningen RingUp Me.
– Vi ville ha en operatörsoberoende växel. Detta bland annat för att vi har produktion i en gruva och där måste vi ha en operatör som klarar att ha täckning, det är bland annat en säkerhetsfråga för personalen. Sedan finns det flera andra goda skäl till att vi själva vill välja den operatör vi tycker passar oss bäst.
Mackmyra hade också som krav att kunna göra vissa förändringar själva, exempelvis att lägga in talsvar.
– RingUp/Com7 kunde leverera en växel som uppfyllde samtliga våra önskemål på listan, samt att det finns möjlighet att bygga på och utveckla med nya funktioner i framtiden.
Whiskytillverkaren har i dag ett 40-tal anställda där några sitter på andra ställen än huvudkontoret, bland annat har de ett kontor i Tyskland. Bolaget är sedan några år tillbaka noterat på Stockholmsbörsens First North-lista.

Föddes på skidsemester
I Sverige hade det inte funnits någon whiskytillverkning sedan början på 1960-talet när åtta studiekamrater återförenades för att åka skidor. Det visade sig att alla tagit med sig en whiskyflaska till den gemensamma baren. Där och då föddes tanken på att skapa den första svenska maltwhiskyn. Året var 1999.
Senare samma år var alla tillstånd klara och de allra första dropparna kunde destilleras. De första åren ägnades åt små batcher och många experiment. År 2001 fastslogs två recept, ett elegant och fruktigt, och ett med svenskpräglad rökighet. Det är dessa två smaker som idag ger innebörd till orden svensk maltwhisky.

Flertal smaker
En stor del av Mackmyras whisky lagras på ny svensk ek. Den växer långsamt i vårt hårda klimat och ger whiskyn en kraftfullare smak än amerikansk ek.
I dag finns Mackmyra whisky i ett flertal olika smaker och har nått stora exportframgångar. I slutet av september släpptes dessutom företagets första egenproducerade gin som bär namnet ”Kreatör [jin]”.
Det blir allt mer populärt att beställa sitt eget whiskyfat. Inte enbart för att skapa sin egen whisky, utan också för att ha någonting att gemensamt samlas kring. Fatägarna kan vara både företag eller privatpersoner.

Telefonnumret kopplat till fatet
Många som beställt whiskyfat ringer Mackmyra och vill med jämna mellanrum ha en uppdatering.
– För att få ett snabbare och bättre kundbemötande behövde vi smarta funktioner i vår växellösning. Nästa steg i utvecklingen är en lösning där vi registrerar kundernas telefonnummer som vi kopplar ihop med numret på fatet som de har beställt. När kunden ringer får vi upp en bild av honom eller henne och kan samtidigt se statusen på det beställda fatet, allt för att förenkla kundens kontakt med oss, berättar Helén.
Hon är också nöjd med den svarsservice som RingUp/ Com 7 erbjuder. Den innebär full integration och den externa växeltelefonisten ser vilka som är på plats, vilka som lämnat meddelande om möten och så vidare. För kunden upplevs det som att växeln sitter på plats hos Mackmyra.

Snabb återkoppling
– Via mejl får vi meddelande om vem som har ringt och ibland även vad ärendet gäller. Vi försöker alltid återkoppla så snabbt som möjligt. Svarsservicen är viktig för oss och den här fungerar mycket bättre än det gjorde med förra leverantören.
Växellösningen installerades i början av året och Helén Enstig uppskattar flexibiliteten där några på företaget jobbar med softphones och några har enbart en mobillösning.
I samband med bytet av växellösning uppgraderades också övrig telekomutrustning och Mackmyra handlar nu sin hårdvara via webbutiken hos RingUp/Com7.
– Det går smidigt och det vi beställt får vi dagen efter, avrundar Helén Enstig.



Skriv ut detta kundcase:

Skapa pdf
25 års erfarenhet

25 års erfarenhet

Vi har levererat kommunikationslösningar till företag i 25 år.

Sverigekarta

Lokal världsmästare

Vi finns på ca 50 orter i Sverige, från Ystad i söder till Luleå i norr.

100%

Alltid nöjda kunder

Vi satsar på långsiktiga relationer som skapar förtroende.

Kampanj

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår