Rörmokarna får jobben via SMS

Ronnie Eriksson hade kollat runt i flera år efter ett program som skulle kunna organisera personalen på den VVSbutik som han är chef för. Han var tillslut beredd att betala för att att låta ett portugisiskt bolag designa ett specialprogram, när han fick nys om Telias Mobila Arbetsorder. – Precis vad jag sökte, och till en oslagbar kostnad dessutom, säger Ronnie.


Rörmannen i Bromma är ett företag med tretton anställda varav elva ständigt befinner sig i fält. Förut gjorde rörmokaren ett jobb och for sedan tillbaka till kontoret för att rapportera och få nästa. Ofta innebar det att mycket tid gick förlorad i bilköer genom Stockholms stad. Idag behöver ingen passera kontoret för att få nya uppdrag men de flesta väljer ändå att delta i morgonmötet av sociala skäl. – Förut höll vi dessutom en halvtimmas planering varje dag men den tiden används istället mer effektivt, säger Ronnie.

Varit med från början
Telia Mobila Arbetsorder består av olika funktioner för att exempelvis rapportera arbetstider, planera jobben, få uppdrag, fakturera, meddela sjukdom eller vab-dagar. Rörmannen är ett av de företag som har varit med från begynnelsen, även som bollplank för systemutvecklarna på Telia vilket Ronnie ser som en stor fördel. – Det är kul att de lyssnat på oss användare. Det innebär att vi har fått påverka hur tjänsten ska utformas rent praktiskt för att vara så funktionell som möjligt, säger Ronnie.

Jobb per SMS
2008 drog projektet igång på allvar, och enligt Ronnie har det tagit nästan ett par år att få det hela att fungera för alla. – En del har varit skeptiska eftersom det innebär ett större användande av mobil och dator, men idag är det som vilket arbetsredskap som helst. Ronnie Eriksson planerar rörmokarnas jobb via sin elektroniska kalender. Uppdragen skickas sedan ut som SMS med uppgifter om beställare och arbetsbeskrivning. När jobbet är avslutat återrapporterar den anställde genom att knappa in sin arbetstid och vad som är åtgärdat. I princip skulle även materialåtgången kunna redovisas, men ett rörmokeri har över 50 000 artikelnummer och än så länge saknas en bra metod att förenkla den processen. – Det finns många vinster med Mobila Arbetsorder, inte bara rent ekonomiska som att man exempelvis kan fakturera snabbare. Det blir ordning och reda, både på timmar och vad som har gjorts. Några kråkor på ett A4-block är inte lika pålitligt.

Prisvärt
Även för kunden finns det servicefördelar. Uppdragen går att planera hur långt in i framtiden som helst, samtidigt som det går att få besked direkt om det finns luckor för akuttider. Ronnie Erikssons personliga skäl till att inför Mobila Arbetsorder var, som han säger, ”att kunna sitta var som helst på planeten och planera jobbet”. – Det är ett väldigt bra ersättningssystem för manuell arbetstidsredovisning och planering som heller inte kostar särskilt mycket. Vi betalar cirka 300 kronor per användare i månaden och det är det verkligen värt.
« Gå tillbaka

Skriv ut detta kundcase:

Skapa pdf

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår