MC, bil eller moppe - ingen kör utan blåsning

Solsta Trafikskola i Karlstad var en av de första att installera alkolås på sina övningsbilar. Nu har de tagit steget fullt ut och satt alkolås på både MC och moped.
– Det ger en tidig signal till ungdomarna att alkohol och körning inte hör ihop, säger trafik- skolläraren Anna Johansson.

För att få köra en så kallad EU-moppe krävs att föraren har körkort. Det innebär att Solsta Trafikskola kommer i kontakt med så unga personer som 15-åringar och därmed har en god chans att kunna påverka deras attityd till alkohol i trafiken.
– Det här är en naturlig inkörsport för att börja prata om risker med att använda alkohol i samband med körning. Här har vi en möjlighet att uttrycka vår åsikt att det är helt fel att dricka om man ska köra. Eleverna tycker själva att alkolåset är bra, säger Maria.

Okunskap om alkolås
Alkolås på en moped funkar ungefär lika som på en bil. Innan fordonet över huvud taget går att starta måste eleven blåsa i en portabel alkoholmätare. Om testet är grönt är det bara att köra, men ger testet utslag för alkohol i blodet går inte motorn att starta.
Solsta Trafikskola fick hjälp av RingUp/ Carl Radiokontroll att sätta alkolås på sina bilar redan 2006, men det är fortfarande en minoritet av trafikskolorna som utnyttjar tekniken. Anna Johansson tror att det delvis beror på att det innebär en kostnad per fordon, som kanske borde kompenseras genom exempelvis lägre försäkring eller andra bidrag.
– Jag tror också att det finns en okunskap om att vem som helst kan få ett alkolås installerat, inte bara buss- och transportföretag.

Räddar liv
Varje år omkommer cirka 100 personer i alkoholrelaterade trafikolyckor. Hälften är berusade förare och hälften är medpassagerare eller motpart i flerpartsolyckor.
NTF, Nationalföreningen för Trafiksäkerhetens Främjande, anser att alkolås borde vara obligatoriskt i alla nya bilar, men attityden i samhället hänger inte riktigt med. Alkolås är fortfarande förknippat med brottslighet och missbruk, därför tror Anna Johansson att det kommer att dröja innan alkolåset blir en naturlig del av bilen.
– Alkolåsen måste nog också bli lite ”vassare” än de är idag. Folk har inte tid att vänta någon minut innan bilen går att köra.

Samarbete med RingUp
Eleverna på Solsta Trafikskola får skriva på ett avtal innan de påbörjar sin utbildning, att de godkänner användningen av alkolås. Hittills har Anna bara mött positiva reaktioner, men det har hänt att elever har blåst ”rött”.
– Tur nog är det mycket ovanligt, men när det händer får man försöka prata med eleven och ta reda på varför han eller hon har alkohol i kroppen. Kanske har det varit fest kvällen innan, eller så finns ett problem i botten som man måste försöka fånga upp för elevens skull.
Trafikskolan har ett tätt samarbete med RingUp/Carl Radiokontroll. Alkolåsen måste kalibreras med jämna mellanrum för att visa rätt.
– Vi åker till dem. De vet ju att for- donen är i ständig drift och det är aldrig något problem att få hjälp på en gång, säger Anna Johansson.


« Gå tillbaka

Skriv ut detta kundcase:

Skapa pdf

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår