Sportshopen

RingUp hjälpte Sportshopen med deras växellösning

Med hjälp av RingUp/Linné Kontorsmaskiner i Göteborg har Sportshopens tolv butiker hittat en molnbaserad växellösning som har högre kvalitet än den förra, och som är lättare att hantera för personalen.
– De fungerar som en snäll och hjälpsam vaktmästare som bär omkring på en verktygslåda med verktyg för telefonilösningar, säger Thomas Meijer, IT-chef/CIO för Swedemount AB som äger Sportshopens butiker.

Sportshopen är en butikskedja inom idrott och fritid som valt att nischa in sig mer på mjukvaror som kläder, skor, och ryggsäckar. De säljer både etablerade varumärken och sitt eget Swedemount.
Företaget grundades 1991 av Reinert Sörensson som började sälja t-shirts i ett tio kvm stort utrymme i Tanumshede. Efterhand behövde han större utrymme och snart öppnades två nya butiker.
– Våra butiker finns i Bohuslän och Värmland. De ligger strategiskt med tanke på gränshandeln som är en betydande del av omsättningen. Men kedjan är under tillväxt och målet är fler butiker på Västkusten och att samtidigt börja röra oss österut. Vi är också på gång med e-handel som komplement till de fysiska butikerna, säger Thomas Meijer.
2012 öppnade Sportshopen en butik i Grebbestad med sammanlagd yta på 18 000 kvm.
– Det är den största enskilda sportbutiken i landet, fortsätter som Thomas Meijer som började sin tjänst för snart tre år sedan.

Kunniga och pålitliga
Det var hos förra arbetsgivaren i Göteborg han kom i kontakt med RingUp/Linné Kontorsmaskiner.
– Jag letade efter en bra partner inom telefoni och många jag frågade rekommenderade Linné Kontorsmaskiner och Håkan Daal. Ryktet sa att de var både kunniga och pålitliga, de höll alltid det de lovade. Det fick jag också själv bekräftat.
När han började sin nya tjänst noterade han att växelsystemet Sportshopens butiker använde hade sina brister. Täckningen var inte den bästa, samtal tappades och framförallt var det svårt att koppla på nya anslutningar.
– Jag ville ha mobil telefoni som bärare av växelfunktionen för att göra det enklare, säger Thomas.

Kontaktyta
– Fördelen är att RingUp inte är operatörsbundna, vilket innebär att vi kan ha abonnemang från olika operatörer i systemet om vi önskar. RingUp/Linné Kontorsmaskiner var vår kontaktyta i förhandlingarna med leverantörerna. De satt med vid möten och var oss behjälpliga för att hitta den lösning vi behövde.
Telefonin fungerar utmärkt tycker Thomas Meijer.
– Samtalen kopplas enkelt vidare med hög kvalitet när vi rör oss. Det är enkelt att via sin app i telefonen lägga in hänvisningar när vi är på möte, semester och så vidare. Det är också smidigt att lägga till nya personer och anknytningar i systemet. När vi har inköpare som är nere hos våra leverantörer i Asien kan vi se deras status och ringa via Internet när det passar dem. Det vi närmast tittar på är att bygga ut med en funktion som ger access mellan de olika butikerna.
Thomas Meijer tycker att RingUp/Linné Kontorsmaskiner är en bra partner inom telefoni.
– De är väldigt duktiga på att lösa problem, ingenting verkar omöjligt för dem och jag kan alltid ringa till Håkan och få svar om jag undrar över något. De håller dessutom alltid vad de lovar. Har de sagt att de levererar tio telefoner tills i morgon, då vet jag att de gör det.



« Gå tillbaka

Skriv ut detta kundcase:

Skapa pdf

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår