Sappar inte mellan leverantörerna

– Vi väljer de som har samma värdegrund som oss

Sappas vapen är bästa möjliga kunderservice i kampen med de större spelarna som levererar digitala tjänster. Samma krav ställer de på sina egna leverantörer och i RingUp/Linné Kontorsmaskiner har de hittat en leverantör med samma värdegrund.

Johan Hamrin är ansvarig för IT hos Sappa med huvudkontor i Göteborg och han hyllar RingUp/Linné Kontorsmaskiner för deras förmåga att ta hand om sina kunder.
– Deras service är suverän och de är oerhört snabba på att svara om vi ringer och behöver hjälp. De har samma filosofi och värdegrund som vi har, säger han.
AB Sappa har sin bakgrund i AB Svensk Programagentur, SPA, som i sin tur har varit verksam som egen agent inom branschen för kabel-tv sedan 1994. När SPA 2008 förvärvade Svesat AB gick man samtidigt in i rollen som operatör och 2010 samlades de båda företagen under det gemensamma namnet Sappa. För två år sedan breddades portföljen till att bli en fullvärdig leverantör av tv, bredband och telefoni.
– I dag är det 170 000 svenska hushåll som antingen har någon av våra tjänster eller alltihop, berättar Johan Hamrin.
Sappa har ett 40-tal anställda och man finns även med säljkontor i Stockholm och Karlstad.
– Störst är vi i hockeystäder som Skellefteå och Karlstad där många vill ha C More för att kunna se SHL, berättar Johan vidare.

Världsklass!
Konkurrensen är dock stenhård från de stora aktörerna. Men Sappa har hittat en lucka.
– Vi försöker leverera kundservice i världsklass! Konsumenter blir missnöjda om de får sitta länge i kö och bli skickade runt till olika personer innan de får svar på sitt ärende. Hos oss har vi inga knappval och målet är att ha korta väntetider – även om det är oundvikligt med kö ibland – och att du bara ska behöva prata med en person för att få ditt ärende löst.
På samma sätt arbetar Sappa när de själva väljer leverantörer. De som menar allvar med att kunden är i fokus, får leverera. Till de utvaldas skara hör RingUp/ Linné Kontorsmaskiner.
– Vi sprang på dem för några år sedan. De visade direkt att de var på tårna och erbjöd samma höga servicegrad som vi vill erbjuda våra kunder.

Punktliga
RingUp/Linné Kontorsmaskiner levererar i dag all hårdvara inom telekom. Det är mobiler, headset, konferenstelefoner med mera.
– Beställer vi utrustning så levereras den alltid den tid som är sagt. Skulle det bli försening meddelar de oss omgående.
– De är också duktiga på att rekommendera produkter som passar vår verksamhet. Vi måste till exempel ha headset där inte vår support störs av kollegor runt omkring, lika lite som att kunden hör andra röster än den som ska höras.
Johan Hamrin betonar också att RingUp/Linné Kontorsmaskiner vårdar kundrelationen på ett bra sätt genom att alltid förorda den lösning som gynnar Sappa.
– Har jag en telefon som det är fel på och vill byta, blir kanske deras råd att i stället lämna den till lagning, även om det skulle gynna dem mer ekonomiskt om jag köpte en ny lur. De ser också till att vi får ersättningsprodukt medan något är på lagning, säger Johan Hamrin.

Support i buss
När Sappa hyr buss för kick off i norska skidorten Trysil vill de ha med alla, även supporten som måste vara on- line under Sappas öppettider. Det löser RingUp/Linné Kontorsmaskiner genom telefoner och headset som gör det enkelt att jobba även i en buss.
– Snart ska vi omförhandla våra telefonabonnemang och då ger vi självklart RingUp/Linné Kontorsmaskiner chansen att vara med, avrundar Johan.



« Gå tillbaka

Skriv ut detta kundcase:

Skapa pdf

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår