Mobilt bredband har revolutionerat GK Sverige
All information om byggnadens ventilationssystem har teknikern i sin bärbara dator och med mobilt bred- band behöver han varken ha ritningar eller andra papper med sig ut. - Den nya tekniken revolutionerar vårt arbete ute på fältet, säger Anders Thomasson, vd på byggentreprenadföretaget GK Sverige som arbetar med innemiljö.
Medan många företag i byggbranschen har det tufft i spåren av lågkonjunktu- ren så är det tvärtom hos GK Sverige AB. - Vi är det snabbast växande företaget inom byggbranschen, hävdar Anders Thomasson med stolthet i rösten. GK Sverige AB inns på 18 platser, med cirka 300 anställda och en omsättning på 450 miljoner kronor. Företaget, som är dotterbolag till Gunnar Karlsen AS i Norge, inns numera även etablerat i Danmark och är marknadsledande i Norden inom sin nisch, inneklimat. Det handlar om allt som berör ventilation, energieffektiva lösningar, styrning av värme och kyla med mera. GK verkar inom områdena installation, service och byggautomation.
Mycket pappershantering
I Sverige inns cirka 250 tekniker som arbetar med service och underhåll av inneklimatutrustning i fastigheter. Tidigare var teknikern alltid tvungen att ha ritningar med sig ut till platsen. När jobbet var utfört skulle han åka hem och skriva ut fakturaunderlaget som se- dan skickades in till huvudkontoret. En tung administrativ börda som med all pappershantering ökade risken för att något skulle komma bort på vägen. I Norge började man titta på möjlig- heten att via mobilt bredband kunna koppla upp sig ute på fältet och ha tillgång till all information, i syfte att öka både effektiviteten och kvaliteten på arbetet. Detta slog väl ut och det bestäm- des att samma system skulle införas i Sverige. Anders Thomasson gick ut med en offertförfrågan och RingUp/Meny Telecom i Växjö var en av de tillfrågade leverantörerna. - Vi har tidigare samarbetat med dem kring växellösning för vår telefoni och var mycket nöjda. Det var också RingUp/Meny Telecom som låg bäst till, både prismässigt och kvalitetsmässigt, i upphandlingen. Minidator Varje servicetekniker förses nu med en minidator med mobilt bredband från Telia som ersätter all pappershantering. - Våra tekniker kan nu åka direkt till platsen och koppla upp sig mot vår databas. De får då fram en ritning, samt all information om tidigare service och reparationer som har utförts på anläggningen. - När jobbet är klart skriver de in tidsåtgång, materialåtgång med mera i faktureringsunderlaget och skickar det till vårt huvudkontor. Samtidigt kan kunden få en kopia av vad som gjorts och vad det kostar. Den mobila lösningen underlättar också den långsiktiga planeringen. - I fastigheter där vi har serviceavtal kan vi planera allt arbete ett år framåt. Nu inns all information lagrad och alltid tillgänglig för alla, och teknikerna kan själva beställa det material de behöver för ett uppdrag. Vår ambition är att utveckla och förina systemet i samarbete med RingUp/Meny Telecom som varit väldigt lyhörda för våra behov, avslutar Anders. Sara Berggren på RingUp/Meny Telecom, som varit med och gjort upp affären, är nöjd med att det gått så bra. - Vid en sådan här stor affär är det mycket som ska fungera, och framförallt är det viktigt att kunden väljer en nä- toperatör man kan lita på. Jag är nöjd med att de valde Telia, för de har den bästa täckningen över hela landet. - Med tanke på att det är så många terminaler det handlar om, så känner jag mig också väldigt tillfreds med att det har fungerat så bra. |
|