Surf på bussen gör resan attraktivare

Allt fler bussbolag har upptäckt att det är en konkurrensfördel att kunna erbjuda resenärerna service genom mobil- och Internetbaserade verktyg.
Swebus var först i Sverige att införa gratis surfning ombord; ett system som RingUp/Carl Radiokontroll nu har vidareutvecklat.
– Det känns viktigt att vi kan möta behovet av moderna kommunikationssätt, säger driftledaren Bo Bakken på Swebuss.

De två linjer som varit i fokus för de förbättringar som RingUp/Carl Radiokontroll jobbat med är Oslo–Stockholm och Karlstad–Jönköping.
Upp till 24 timmar innan avgång kan resenären boka eller omboka sin biljett via datorn. Sedan är det bara att kliva på och visa upp mobilen för chauffören som ser bokningen på sin skärm.
– Basen är Swebus eget ITsystem som är baserat på Windows XP. Chauffören kan inte se namnet på personen, men däremot kan trafikledningen få upp information som mailadress och mobilnummer. Om bussen skulle vara försenad av något skäl, kan trafikledningen informera resenärerna via mail och sms, säger Bo Bakken.

Hänger med
Väl ombord kan resenären koppla upp sig mot Internet helt gratis. Att det verkligen är en efterfrågad service märks de gånger Swebus hyrt in extrabussar, utan Internet ombord, vilket mötts av besvikelse från en del resenärer.
– Ibland är det svårt att förstå den här utvecklingen; att man hellre tittar in i en skärm än att se på naturen som flyter förbi, men vi måste naturligtvis hänga med i svängarna och möta kundernas behov, fortsätter Bo Bakken.

Krångel på landet
Swebus har tidigare haft en del krångel med både Internet och biljettsystemet. Dels saknade den dåvarande operatören full täckning på landsbygden, och vid gränsen till Norge tog det definitivt stopp.
RingUp/Carl Radiokontroll har löst problemen genom att bygga om routrarna så att de kan växla om till olika simkort beroende på land.
Idag går all kommunikation via 3G. För att snabba upp hastigheten har systemet förstärkts med snabbare 3Gmodem samt nya antenner för att underlätta mottagningen på platser där det är långt mellan sändarmaster.
– I dag har vi både 3 och Telia och det fungerar jättebra, säger Bo Bakken.

Långt samarbete
Samarbetet mellan Swebus och RingUp/Carl Radio går minst 20 år tillbaka i tiden. Förutom bussarnas Internet och biljettsystem sköter RingUp/Carl Radiokontroll även om installationer och underhåll av telefoni och alkolås hos bussföretaget.
– Jag har bara gott att säga om RingUp/Carl Radio, och jag vet att vår egen ITavdelning håller med till hundra procent.
För oss är det enormt viktigt att ha de här entreprenörerna omkring oss, som förstår våra behov och kan möta våra önskemål på ett lika proffsigt sätt varje gång, avslutar Bo Bakken.
 
Fakta: RingUp/Carl Radiokontroll
• Startades 1959 av Herbert Carl.
• Drivs sedan 1994 av Lena Carl och Göran Glad
• Antal anställda: 8
« Gå tillbaka

Skriv ut detta kundcase:

Skapa pdf

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår