RingUp förenklade för Ryds Glas
- Länkade ihop 30 orter till ett telefonisystem

"Nu har vi full kontroll på våra telefonikostnader"

Tidigare satt Ryds Glas på många varianter av lösningar för sin telefoni. Det fanns ingen bra kontroll över telefonikostnaderna eftersom var och en av de 30 orterna hade sitt upplägg och sin operatör. Förra hösten installerades en lösning från RingUp/MentorTele i Helsingborg som gett företaget full kontroll över både telefonikostnader och växelfunktion. Dessutom installerades ett videokonferenssystem där man nu har merparten av sina möten.

Ryds Glas tillverkar allt inom byggnadsglas och finns på ett 30-tal orter i landet, från Skellefteå i norr till Malmö i söder, med huvudkontor i Helsingborg. Företaget består av delägda och helägda bolag på de olika orterna. Tillverkningsanläggningar finns i Habo och Laholm.
Tidigare var bolagets telefoni minst sagt snårig.
– Varje enskilt bolag hade sin egen lösning och kunde fritt välja operatör. Det gjorde att vi inte hade någon som helst kontroll på kostnaderna och det var svårt att vidarekoppla om en kund sökte en speciell person på företaget, berättar Reidar Karlsen som är företagets IT-ansvarige.
Till saken hör också att Ryds Glas och systerföretaget Ryds Bilglas, som finns på 85 orter i landet, låg under samma växel.
Förra året bestämdes att växelsystemen för de båda systerbolagen skulle separeras och Ryds Glas gick ut med en upphandling till tre leverantörer. De ville ha en växelfunktion som kunde styras från huvudkontoret i Helsingborg.
Valet föll på RingUp/Mentor Tele och deras växellösning Avaya IP Office.
– Priset var naturligtvis en faktor, men samtidigt ville vi ha en lokal leverantör som kunde ge snabb service. Vi fastnade också för lösningen med en hybridväxel, där programvaran ligger på en server och är flyttbar, jämfört med en fysisk växel som har en fast punkt. Vi ville enkelt kunna ansluta växeln till våra andra IT-system och servrar som vi har outsourcat till en serverhall i Malmö, upplyser Reidar.

Bråttom med portering
Övergången till nya växelsystemet skedde stegvis förra hösten genom att man porterade över till några kontor i taget.
– Det var lite bråttom eftersom sex orter som vi fanns på använde sig av Telias ISDN-lösning som skulle släckas ned vid årsskiftet. Håkan Tykö och hans medarbetare på RingUp/Mentor Tele har gjort ett bra jobb. De är framförallt ärliga och har inte försökt sälja in mer än det vi behövde för att få en bra telefoni.
Nu har den nya växeln varit i gång i nästan ett år och Reidar Karlsen har märkt en väsentlig förändring mot tidigare.
– Eftersom vi kunnat ansluta alla orter över hela Sverige, har vi också kunnat förhandla fram ett bra pris med en operatör. Det är smidigt att sköta allt från ett system och att endast ha en leverantör att vända sig till. Detta är också en växellösning som vi kan växa i och koppla på fler användare med tiden. Vi håller fortfarande på att finslipa och lyfta in funktioner som gör oss mer effektiva. Men framförallt har det blivit enklare att se status på medarbetare i applikationen och vidarekoppla samtal.

Videokonferenssystem
I samband med bytet av telefonväxel installerade RingUp/Mentor Tele också ett videokonferenssystem hos Ryds Glas som gör det enkelt att koppla upp sig till systemet via konferensrum, dator eller Ipad.
– Vi har tidigare lagt väldigt mycket tid på vägarna för att åka till och från möten. Nu kör vi 75 procent av våra möten via vårt videokonferenssystem, vilket sparar mycket pengar. Systemet är väldigt användarvänligt och alla i organisationen accepterar den här mötesformen. Nyligen skulle vi ha ett styrelsemöte och en av medlemmarna hade fastnat på Arlanda. I stället för att alla andra skulle åka hem igen kunde vi hålla mötet med hjälp av videokonferenssystemet, avslutar Reidar.

« Gå tillbaka

Skriv ut detta kundcase:

Skapa pdf

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår