Kalmarbolaget går som tåget och nyligen fick Nordic Nest sina första fysiska butiker. Ringup har varit med på en osannolik tillväxtresa.

När Bank Bergström tog över vd-posten efter företagets grundare Jörgen Bödmar år 2017 hade Design Online i Kalmar 35 anställda och en omsättning på knappt 200 miljoner kronor. I dag – när namnet är bytt till Nordic Nest – är omsättningen nära 1,5 miljard, antalet anställda är 450 stycken.

– En enorm utveckling. Men det är inte så konstigt. Bolaget var extremt välskött när jag kom in, säger Bank Bergström.

Skaffar butiker

Nordic Nest satsar på skandinavisk design och har tio e-handelssajter runt om i världen. Det är 370 anställda i Kalmar och 8 i Seoul i Sydkorea. Nyligen köpte bolaget anrika Svenssons i Lammhult och fick därmed sina första fysiska butiker.

– Vi har alltid vetat om att det finns något i det fysiska mötet med kunden. Men vi har tänkt i termer av mer temporära lösningar, som pop up-butiker. Men i och med köpet av Svenssons får vi en permanent fysisk närvaro på flera platser. De behåller sitt varumärke och det är vi glada att få vara med på, säger Bank Bergström om det uppmärksammade köpet.

Utmaning med telefonin

Skälet till att Ringup kom in i bilden var att Bank Bergström som ny i bolaget för fyra år sedan kände att telefonlösningen hade utvecklingspotential. 

”Fragmentariskt”, är ordet han använder för att beskriva hur det såg ut.

– Jag vände mig till Ringup för att få en enhetlig telefonilösning som fungerar för en global verksamhet, säger han.

Han hade ett krav till. Det skulle gå att växa med lösningen, ett smart krav med tanke på hur brant tillväxtkurvan varit sedan dess. 

Lokal närvaro

Med Ringup som partner får Nordic Nest moderna och ändamålsenliga telefoner samt prisvärda operatörsavtal med rätt tjänster. Den molnbaserade växellösningen hanterar inkommande samtal från hela världen, alltid med lokala nummer.

– All vår telekommunikation ligger hos Ringup. Det känns tryggt med deras lokala närvaro, de finns bara tio minuter bort här i Kalmar.

Ringup har även hjälpt till att ordna kundanpassade lösningar till Nordic Nests lagerhanteringssystem, konferensutrustning samt signalförstärkning i de nya lokalerna. 

– När vi behövde hållare och fästen till vårt nya lagerhanteringssystem fick jag testexemplar på en dag. Då hade de identifierat en bra leverantör och jag kunde börja testa omgående. Det är bra service, säger Nordic Nests vd Bank Bergström.

Fakta

  • Ringup hjälper Nordic Nest med:
  • De anställdas mobillösningar, både telefoner och operatörsavtal
  • En molnbaserad telefonväxel där även utländska nummer ingår
  • Konferensutrustning, signalförstärkning i lokaler samt hållare och fästen till lagerhanteringssystemet

 

« Gå tillbaka

Skriv ut detta kundcase:

Skapa pdf

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår