Hallabro Elektriska satsade på ett helt nytt växelsystem

”Investeringen utgör en kostnadsbesparning för oss”

De senaste åren har det anrika installationsföretaget Hallabro Elektriska vuxit så det har knakat. I takt med det, växte man också ur sitt gamla telefonisystem. RingUp/Telekonsult Syd fick i uppdrag att ta fram ett modernt och mobilt växelsystem.
– På sikt utgör den här investeringen en kostnadsbesparing för oss, säger Emma Elheim på Hallabro Elektriska.

Det är nu mer än 60 år sedan som Jakob Elheim grundade installationsfirman Hallabro Elektriska i den lilla blekingska orten. Idag drivs Hallabro Elektriska av sönerna Nils-Åke och Niclas Elheim och de senaste åren har företaget vuxit rejält. I dag har man omkring 125 anställda och kontor i Tingsryd (Huvudkontor), Ryd, Ronneby, Växjö, Vislanda, Älmhult och Kalmar.
Men expansionen har också ställt krav på organisationen och inte minst på företagets telefonsystem.
– Tidigare hade de olika kontoren mer eller mindre sin egen fysiska klassiska växel, baserad på fast telefoni. I och med att vi nu är så många i företaget och att större delen av våra anställda rör sig mellan kontoren och ute hos kunder, kände vi ett stort behov av att få ett mobilt system i stället, berättar Emma Elheim, som jobbar på administrationsavdelningen och även är ansvarig för företagets telefoni.

Bättre service
Det gamla växelsystemet kändes inte bara för ”trångt” för Hallabro Elektriskas stora organisation, utan det var också väldigt svårjobbat. Bland annat kunde man inte vidarekoppla mellan kontoren, utan var tvungen att ge rätt nummer muntligen och be personen ringa en gång till.
RingUp/Telekonsult Syd, som har varit telefonileverantör till Hallabro Elektriska sedan lång tid tillbaka, tog fram ett förslag på lösning och engagerades att göra jobbet. Numera har Hallabro Elektriska därför en växellösning där de fasta telefonerna på de olika kontoren är ihopkopplade och mobilerna helt integrerade i växelsystemet. Samtidigt som någon ringer till den fasta telefonen ringer det även i mobilen. Dessutom har man en helt annan överblick på vem som exempelvis är upptagen och behöver hjälp med att svara på sitt nummer.
– Nu kan vi erbjuda våra kunder och samarbetspartners en helt annan service. Samtidigt som vi själva blivit mycket effektivare, sparar vi enormt mycket tid och på sikt utgör den här investeringen också en kostnadsbesparing för oss, säger Emma.

Bekymmerslöshet
Rent fysiskt finns växeln hos RingUp/Telekonsult Syd, där Hallabro Elektriska hyr in sig på anknytningar (fast telefoni, mobiltelefoner och växel). Den enda investeringen som Hallabro Elektriska behövde göra var den i telefonerna.
– Att hyra in oss hos RingUp/Telekonsult Syd ger oss bekymmerslöshet. De sköter allt vad avser systemet och vi behöver inte tänka på det, säger Emma Elheim.
– Installationen och övergången gick otroligt smidigt. Personal från RingUp/Telekonsult Syd var ute på våra olika kontor och fixade det mesta åt oss.
– Visst förekom det en del barnsjukdomar den första tiden, men det berodde nästan uteslutande på att vi själva inte hade lärt oss de nya telefonerna ordentligt, skrattar Emma Elheim.

« Gå tillbaka

Skriv ut detta kundcase:

Skapa pdf

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår