Achima Care:
”Vi har effektiviserat samtalshanteringen och ärendehanteringen”
Achima Care, som bedriver primärvård och företagshälsovård, var tvungna att hitta en pålitlig och smidig växellösning när de skulle lämna Kronobergs landstings växel. De valde en molnbaserade lösning från RingUp/Telekonsult Syd i Växjö.
Achima Care är en snabbväxande vårdgivare på den svenska marknaden som etablerat sig med sammanlagt nio olika vårdcentraler i södra och mellersta Sverige. Totalt är man över 200 anställda och huvudkontoret finns i Karlskrona. Den senaste etableringen är i Växjö, där man utöver primärvård även erbjuder företagshälsovård och specialistläkarvård. På mottagningen arbetar bland annat Steinar Sjöborg, en känd Växjöläkare som länge arbetat med företagshälsovård i staden. Inom Kronobergs landsting driver Achima Care sedan tidigare vårdcentraler i Älmhult och Vislanda och var tidigare anslutna till landstingets växel. För ett och ett halvt år sedan tog dock landstinget beslutet att den privata vårdgivaren skulle ha sin egen växellösning. – På huvudkontoret i Karlskrona har vi sedan en tid tillbaka använt oss av RingUp/Telekonsult Syd och varit mycket nöjda med både deras service och deras produkter, berättar Lars Sjöström, IT-chef hos Achima Care.
Prismässigt konkurrenskraftig Mats Cesar på RingUp/Telekonsult Syd föreslog en molnbaserad växellösningen. Den skulle fungera som en gemensam telefonilösning för vårdcentralerna i Kronoberg, samt huvudkontoret i Karlskrona. – Vi vill kunna använda den här växeln där inte landstingen tvingar in oss i någon annan växellösning. Denna molnväxel stämde bra överens med kraven vi hade på telefonin. Dessutom var lösningen prismässigt konkurrenskraftig, säger Sjöström. Efter att växeln installerats på huvudkontoret i Karlskrona gick man vidare och kopplade på vårdcentralerna i Älmhult och Vislanda. – Där ställdes andra krav. Vi behövde kösystem och återuppringningsfunktion som sjuksköterskorna enkelt kan hantera så att patienterna blir uppringda den tid man lovat. Det krävdes också en del olika menyval för att patienten ska hamna rätt, säger Lars. Den lösningen hittade RingUp/Telekonsult Syd ganska omgående. – Nu har det blivit effektivare samtalshantering och därigenom även effektivare ärendehantering. Övergången var smidig och vi är mycket nöjda.
Enkelt att byta rum Lars Sjöström prisar också enkelheten om man vill konfigurerar om och flexibiliteten i växellösningen. – Om du exempelvis vill ta telefonen med dig och sitta i ett annat rum är det enkelt att bara plugga in den. Systemet gör det också enkelt att ansluta fler telefoner om nya medarbetare anställs. Vi har också en valfrihet där man kan ringa via fast telefoni, via trådlösa DECT-telefoner, via mobilerna eller via datorn. – Vi väljer själva vilket nummer som ska visas när vi ringer upp. Växeln gör det också enkelt att se om någon är upptagen, sitter i möte och så vidare. Vi kan med samma enkelhet styra samtal vidare till rätt person.
Slitstark hårdvara Nyligen anslöts den nyöppnade vårdcentralen i Växjö till växeln och när Achima Care växer med flera vårdcentraler, är RingUp:s växel koncernlösningen. Achima Care köper också hårdvaran från RingUp/Telekonsult Syd, bland annat headset, mikrofoner och hörlurar. – Deras produkter, exempelvis headset, uppfyller våra krav och är mycket slitstarka, anser Lars Sjöström. Han poängterar också supporten på serviceavdelningen. – Det är sällan vi har några problem med telefonin, men händer det något får vi snabb hjälp. Samma sak gäller vid till exempel nyinstallationer. Även Pelmatic, som hyr ut läkare och sjuksköterskor och har samma ägare, ingår i samma växelsystem.
|
|