Även i framkant med telefonin
"Behövde växellösning där någon alltid svarar så att kunderna slipper vänta"
Rdata AB i Ängelholm kände att den befintliga växellösningen inte tillhörde vår moderna tid. Framförallt hade den inte de funktioner som kunde serva kunderna på ett bra sätt. Företaget kontaktade RingUp/Easy Solutions och Jesper Ahlström som rekommenderade molnbaserade lösningen RingUp Me. Nu har Rdata helt nya möjligheter att hålla en högre servicenivå till sina kunder.
Rdatas vd Jonas Berling är nöjd med både produkten och den service företaget får från RingUp/Easy Solutions i Helsingborg. – Det är roligt med så unga och hungriga grabbar som har stort kunnande och är servicemedvetna. De gjorde ett riktigt bra jobb hos oss, säger Jonas som startade företaget tillsammans med Ulf Ringdahl för arton år sedan. – Efter några år gillade vi inte den reaktionära hanteringen av ärenden som vi och andra IT-konsulter bedrev och som innebar att ju mer problem kunden hade med sina datorer, ju mer pengar tjänade vi på det. Så Jonas och Ulf började se sig om efter världens bästa tekniker som kunde serva kundernas datorer dygnet runt och upptäcka problem. Ingen mänsklig sådan förstås, utan ett datorprogram. – Vi var en av de första IT-konsulterna i landet som använde oss av konceptet Manage service. Företaget som tillverkar programvaran vi använder var då fem anställda, i dag är de 500. Nu arbetar vi med att sälja in mjukvaran som upptäcker fel, uppdaterar och skyddar datorn. Vi jobbar också för att öka IT-mognaden hos våra kunder och att de ska enhetlig utrustning.
Färre ärenden Ett arbete som har gynnat både Rdata och deras kunder menar Jonas. – Normalt har varje datoranvändare i ett företag ett ärende per månad hos sin konsult, vilket blir mycket pengar i slutändan. Vi har med vårt arbete lyckats komma ned till 0,29 per användare och månad. Vi är i dag tio anställda och arbetar främst i västra Skåne, men har även uppdrag utomlands. Inom de närmaste åren räknar vi med att växa för vi märker ett stort intresse för vårt koncept. Framtida nyrekryteringar och tillväxt var främst anledningen till att företaget för ett tag sedan började se över sin telefoni och konstaterade att den gamla växellösningen inte riktigt hade hängt med i tiden. – Det akuta behovet var en funktion där samtalen kopplades vidare på en slinga så att någon snabbt svarar när kunder ringer hit. Det ser inte bra ut om en IT-konsult inte har tekniken som krävs för att ge bra service.
Ville ringa från datorn Jonas hade kännedom om RingUp/Easy Solutions och Jesper Ahlström som han kontaktade. Intrycket var gott och Jesper rekommenderade RingUp:s egen molnbaserade växellösning med IP-telefoni, RingUp Me. – Vi ville kunna använda datorerna att ringa med via Softphones och därför var IP-telefoni en självklarhet. Nu kan vi både ringa och ta emot samtal var vi än befinner oss. Vi ville också ha en växellösning där samtal kopplas både till fasta telefonen och till mobilen. Och självklart en funktion där vi enkelt kunde koppla samtal vidare inom kontoret. Allt det där fick vi och nu finns det alltid någon som svarar när kunder ringer hit. Kunder ska inte behöva sitta och vänta i telefonkö eller tvingas göra en massa knappval.
Smartare körjournal Jonas valde också att abonnera på RingUp Körjournal. – Vi hade en annan digital lösning tidigare, men den var enligt mig oerhört krånglig när man månadsvis skulle sammanställa resorna. Det krävdes så många klick att jag nästan fick musarm. Jag hyllar enkelheten, och det fick vi med den här lösningen. Digitala körjournaler sparar tid och vid en granskning vet vi att allting stämmer. Det har också utvecklats ett annat samarbete mellan rdata och RingUp/Easy Solutions. – Vi rekommenderar dem när våra kunder har behov av telefonilösningar och omvänt rekommenderar de oss när de har kunder som behöver hjälp från en IT-konsult. Vi är båda småföretagare som tjänar på att hjälpa varandra, tycker Jonas Berling.
|