SCR halverade telefonikostnaderna med hjälp av RingUp/Kiwi

100 000 skäl att jubla

En ny växellösning genom RingUp/Kiwi i Mölndal blev bingo för SCR Svensk Camping.
– Vi har sänkt våra telefonikostnader med hälften, vilket i pengar motsvarar cirka 100 000 kronor, säger Christer Jansson, rådgivare hos SCR och den som håller i telefonin.

Sedan tidigare fanns en virtuell växel hos SCR, men den behövde uppgraderas med en ny lösning och framförallt kände organisationen att de ville få ned kostnaderna för telefonin.
– Tre olika aktörer fick lämna förslag och anbud. Vi har sedan tidigare ett bra samarbete med RingUp/ Kiwi och Björn Janson. De låg bra till i anbudet och valet föll på dem, säger Christer Jansson.
SCR Svensk Camping är branschorganisationen för Sveriges camping- och stugföretagare, och fungerar som en ekonomisk förening. SCR stödjer medlemsföretagen genom affärs- och verksamhetsutveckling, nationell och internationell marknadsföring samt strategiskt arbete avseende branschens marknadsvillkor.
Organisationen har drygt 400 medlemmar, allt från små familjeföretag till börsnoterade bolag.
– Camping har haft en positiv utveckling och årligen har vi 15,5 miljoner gästnätter på svenska campingplatser. Antalet gästnätter har ökat med ungefär fem procent under de senaste fyra åren, berättar Christer Jansson.
Huvudkontoret finns hos Svenska Mässan i Göteborg och där arbetar ett tjugotal personer.

Grundlig analys
Det var i höstas som organisationen tittade över sin telefoni och framförallt kostnaderna.
RingUp/Kiwi och Björn Janson gjorde en noggrann analys av inomhustäckningen för 3G och 4G på kontoret. Eftersom RingUp är operatörsneutrala gjorde de också en analys av vilken mobiloperatör som skulle passa kunden bäst i förhållande till täckning och kostnader. En operatörskalkyl togs fram och presenterades.
En ny virtuell växel levererades tillsammans med mobilabonnemang, telefoner, headset med mera. RingUp/Kiwi administrerade bytet av operatör och uppsägningen. De utformade växelns design med de funktioner SCR önskade, samt höll en utbildning i hur växeln fungerade.
När Björn visade kalkylen över de nya telefonikostnaderna för Christer så var det munter läsning.
– Vi kunde sänka våra telefonikostnader från 200 000 kronor till 100 000 kronor på ett år. Det kändes förstås riktigt bra.

Uppskattar närheten
Med nya växellösningen följde också nya och användbara funktioner. Det går till exempel att ringa genom det wi-fi som finns inne på Svenska Mässan när täckning finns.
– Telefonerna sköter den övergången automatiskt, berättar Christer.
RingUp/Kiwi har nu etablerat ett samarbete med SCR som innebär att de även levererar headset, surfplattor och telefoner.
– Om en telefon går sönder får vi en ny från RingUp/Kiwi samma dag. För oss känns det tryggt med en stabil samarbetspartner inom telefoni som dessutom finns i närheten om vi behöver snabb hjälp, summerar Christer Jansson.



« Gå tillbaka

Skriv ut detta kundcase:

Skapa pdf

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår