Nytt telefonisystem sparar tid och pengar och ökar tillgängligheten

I takt med att Ströms Åkeri i Hultsfred har expanderat, har också företagets krav på sin telefoni förändrats. Lösningen hittade man tillsammans med RingUp/Dackebygdens Elektronik i Virserum.
- Nu har vi ett betydligt mer kundanpassat system, som dessutom sparar både tid, pengar och arbete åt oss, säger Peter Ström.

Ströms Åkeri kör fjärr- och budtransporter för transportföretaget Schenkers räkning samt äger Hultsfreds Godsservice, som sköter distribution i närområdet. Man har ett 40-tal anställda och i fordonsparken finns även kyl-, frys- och värmebilar.

 

Fram till nyligen har Ströms Åkeri varit utrustat med en telefoniväxel anpassad för kontorsbruk, vilken i ärlighetens namn var långt ifrån den verksamhet som företaget har i dag, då en person på kontoret ska sköta alla samtal - både avseende intern och extern godshantering.

 

– Vårt uppdrag blev att ta fram en kommunikationslösning som passade deras verksamhet. Målet var att sänka de höga interna telefonikostnaderna, avlasta växelpersonalen med ny köfunktion samt förbättra för kunderna, berättar André Bjälefors på RingUp/Dackebygdens Elektronik.

 

– Vi har samarbetat med RingUp/Dackebygdens Elektronik i många år och jag är jättenöjd med deras jobb. Nu går både fast och mobil kommunikation via en stationär växel, vilket kopplar all telefoni till en fast punkt, berättar Peter Ström på Ströms Åkeri.

 

– I och med att vi nu har fri kommunikation internt och mellan lastbilarna sparar vi mycket pengar. Köfunktionen med tillhörande svarsgrupp gör att även anställda ute på fältet kan logga in och avlasta när det ringer mycket. På så sätt blir vi mer effektiva och våra kunder slipper mötas av en upptagetton.

 

Hela systemet är baserat på smartphones där alla, även chaufförerna, bland annat kan se om en speciell person är upptagen och vem personen pratar med. Den som sköter trafikupplägg kan även handha detta helt via mobilen.

 

– I dag är vi helt mobila och kan arbeta i stort sett var som helst ifrån. Det underlättar mycket för oss och innebär en enorm utveckling, säger Peter Ström.

 

Inom en snar framtid, när det nya arbetssättet har "satt sig", kommer man också börja arbeta med positionering av bilarna via telefonisystemet. Det öppnar upp för ännu fler förbättringar och erbjuder helt nya möjligheter inom bland annat säkerhet och tillgänglighet.

 

« Gå tillbaka

Skriv ut detta kundcase:

Skapa pdf

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår