Digitaliseringsvåg över kyrkorna i Vara
RingUp effektiviserar pastoratet med teknik som är enkel och lättillgänglig
Vara pastorat går sin egen väg inom Svenska kyrkan och storsatsar på digitala produkter och tjänster. Så gott som alla 70 medarbetare har fått en egen mobiltelefon och hela tiden görs en översyn av hur pastoratet kan utnyttja den nya tekniken för att bli effektivare och lättare kommunicera med sina medlemmar.
Den här intervjun görs via en konferenstelefon med fastighets- och kyrkogårdschefen Sven-Åke Högsell och kyrkogårdsvaktmästare Claes Green. Det ligger i linje med pastoratets nytänkande. Sven-Åke och Claes håller i inköp av digital kommunikation och de går i bräschen för den tekniska utvecklingen i Vara pastorat som har cirka 12 900 medlemmar och ett 70-tal anställda medarbetare. Pastoratet omfattar 24 kyrkobyggnader, 25 kyrkogårdar och sex församlingshem. – Vi är som ett mindre företag och det är så vi tänker kring drift och administration. Vi tittar på hur vi kan ta hjälp av den nya tekniken för att utveckla oss, säger Sven-Åke och Claes som har en ständig dialog med Victor Lannerås på RingUp i Lidköping. – Han är professionell. Vi talar om vilka behov vi har och han kommer med förslag på bra produkter och lättanvända lösningar. RingUp i Lidköping levererat telefoner, surfplattor, konferenstelefon och all annan hårdvara inom telekom som pastoratet behöver. Det finns även önskemål om en ny växellösning från samma företag. – Vi skulle behöva en operatör med bättre täckning än den vi har i dag. Men det får politikerna besluta om, säger Sven-Åke. I dag har så gott som alla anställda i pastoratet en mobiltelefon och i den finns all tillgänglig information.
Tidsredovisning Telefonerna är till exempel försedda med ett system för tidsredovisning som är enkelt att fylla i. – Vid bokslutet kan vi exempelvis se hur mycket begravningarna kostar och hur tiden bland våra medarbetare disponeras. I stället för att dra till med schablonmässiga uppskattningar, kan vi nu mer exakt se vad olika delar av verksamheten kostar. Sven-Åke betonar också transparensen med den digitala tekniken. – Kommer det in en begravning till någon av våra kyrkor, går den informationen ut till alla i pastoratet. Den kyrkogårdsvaktmästare som berörs lägger in gravgrävningen i sin planering. Samma sak när det gäller tacksägelser. Om prästen skulle råka glömma skriva ut den, har han eller hon den alltid i sin telefon. En slags kvalitetssäkring så att inte anhöriga ska drabbas.
Värme via mobilen Kyrkogårdsvaktmästarna har också nytta av mobiltelefonernas kamera. – De kan ta bilder på gravar som är skadade eller missköts och skicka in till oss på kontoret. Utifrån bilderna kan vi ta beslut om åtgärd. Eftersom vi är ett stort pastorat, tar det lång tid om vi ska åka runt och göra besiktningen på plats. Ännu mer pengar sparas på att kyrkvaktmästarna via sina mobiltelefoner är uppkopplade till kyrkornas värmesystem. – Tidigare startades värmen manuellt under fredagseftermiddagen för att kyrkan skulle vara varm till söndagens högmässa. Men det räcker att värmens startas under lördagseftermiddagen och det kan kyrkvaktmästaren göra hemifrån via sin mobil. Detta sparar cirka 800 000 kronor om året i uppvärmningskostnader. Vi kan fortsätta med direktverkande el som är effektivast och slipper dyra investeringar i nya värmeanläggningar.
Digitala gravkartor I mobilen finns också gravkartorna, vilket underlättar när kyrkogårdsvaktmästaren går runt med anhöriga som ska välja gravplats till en avliden. Sven-Åke och Claes märker att medlemmarna vill utnyttja den digitala tekniken, till exempel genom att få information via hemsidor och att kommunicera via mejl. De båda tror att administrationen kan bli mer digitaliserad i framtiden. – Vi är inte där ännu att man via Internet kan boka en kyrka för ett bröllop eller barndop, men på sikt tror vi att det kan bli så.
|