RingUp får Magnus Transport att rulla på
Magnus Danielsson har skaffat sig en personlig It-tekniker – som dessutom gör mycket mer. Han heter Patrik Gustafsson på RingUp i Varberg. – Patrik fixar allt med telekom, data och elektronik i våra bilar. Dessutom på tider när bilarna är hemma, säger Magnus.
Magnus och hans hustru Annelie driver Magnus Transport AB i Varberg sedan sex år tillbaka och har samarbetat med Patrik och RingUp i Varberg sedan dess. Nyligen köpte Magnus en ny lastbil, den sjätte i ordningen. All tele- och datakommunikation, samt alla elektroniska installationer står Patrik för. Lastbilshytten är som en minibostad. Utöver mobiltelefon, komradio och GPS, innehåller den också tv, kaffebryggare, mikrovågsugn och andra bekvämligheter. – Alla sådana kabeldragningar och installationer gör Patrik åt mig. – Skulle vi ha problem med fjärrstyrningen till en trailer fixar han det också. Jag brukar jämföra honom med Telias reklam för en personlig It-tekniker, för det är precis så det fungerar mellan mig och Patrik. Enda skillnaden är att Patrik gör så mycket mer än bara IT.
Kör kohudar Magnus Transport består i dag av sex lastbilar, en följebil och en hjullastare. Bolaget har sju anställda. – Vi har mycket transporter av byggvaror åt Deromegruppen, det är inom hela Norden. Sedan kör vi mycket hudar från slakterier till Kontrollhudar International i Falkenberg och till Hansson Holdings i Rättvik, där kohudarna skräds och blir i slutändan skor, väskor eller skinnklädsel i bilar. Utöver dessa fjärrtransporter har vi två bilar som går med specialtransporter av allt som är långt, högt eller brett. Det kan till exempel vara Keenanmaskiner eller takstolar. Till dessa bilar har vi också vår egen följebil. Hjullastaren använder vi bland annat för lastning och lossning av diverse jordbruksprodukter för lantbrukare. Han berättar att bilarna är försedda med digital kommunikation i form av mobiltelefoner och surfplattor. – Via surfplattan skickar jag ut order till chaufförerna om vart de ska och vad de ska hämta. Där finns all information om ordernummer, hur många kubik som ska lastas, antal pallar, flakmeter med mera. Chauffören letar upp adressen via hitta.se och kan då orientera sig om hur det ser ut hos kunden de ska till. Det är framförallt viktigt att veta om det är möjligt att komma in med bil och släp hos kunden.
Kommer på en söndag Magnus betonar hur viktigt det är att bilarna inte står stilla mer än nödvändigt. Installationer, reparationer och service ska helst utföras när bilarna inte har några körningar, vilket i princip är om helger. – Där är Patrik en ovärderlig resurs som ställer upp på tider som passar oss. Står bilen stilla en söndag kommer han hit och gör det som ska göras. Går telefoner sönder har han alltid andra att låna ut tills den trasiga blir lagad. Den service han ger är ovärderlig för oss, summerar Magnus Danielsson.
|
|