Traditionella sotare med modern telefoni

Växjö Sotningsdistrikt äger ett par fasta telefoner på kontoret. I övrigt hyr de både utrustning, växel och tjänster från RingUp/Telekonsult till en fast månadskostnad. Det här är en prisvärd möjlighet att kunna ta del av en stor, central, växels alla fördelar utan att behöva göra egna investeringar, säger Mats Cesar, RingUp/Telekonsult.

 – Jag kamma bälla hos gajen, jag rycker på lanken!*
En gång i tiden var ”knoparmoj” sotarnas eget språk. Idag är det mest verktygen som behållit sina speciella namn och sotaren bär fortfarande på en viska, tubmoj, sudd och krejs. Andra ord har blivit svensk slang, som bira, dojjor, gola, kåk och brallor.
– I viss mån så talar vi fortfarande knoparmoj inne på kammaren, säger Per-olof Persson, verksamhetschef vid sotningsdistriktet i Växjö.

Ny teknik
Sotaryrket är i stora drag samma yrke som för 400 år sedan då skorstenar började användas. Uppdraget är att avlägsna sotet som annars kan bli en brandfara.
Numera skickar man inte in de ”minsta och vigaste” i skorstenen för att kratsa väggarna, utan sätten att sota utvecklas även dem.
– Just nu testar vi en teknik med kolsyresnö som kyler ner fettrikt sot så att det sedan lätt går att ta bort, säger Per-Olof.

Mobil kundtjänst
På telekomområdet ligger Växjösotarna i framkant sedan några år. Då byttes de vanliga telefonledningarna mot internetbaserad telefoni via fiber, förutom på de minsta orterna där det endast finns ADSL.
Växeln sitter hos RingUp/Telekonsult och är gemensam för ett antal mindre/medelstora företag. Samtalen går via sotningsdistriktets egen kundtjänst, där den som ringer hamnar i en telefonkö innan samtalen distribueras vidare.
– Ofta ringer kunder in till kundtjänst för att för att lämna ett meddelande till sotaren. Då kan de antingen bli kopplade direkt till sotaren som ska göra jobbet, eller så kan kundtjänst meddela honom via SMS.
Själva kundtjänsten kan vara mobil även den. När kundtjänstpersonalen samåker till jobbet kopplar de upp sig och sköter samtalen via mobilen.
– Vi har en bra kontakt i RingUp/Telekonsult och har samarbetat med dem i många år. De sköter även alla uppgraderingar så i stora drag kan man säga att lösningen har många fördelar, utan att vara dyr. De senaste åren har vi tredubblat verksamheten utan att ha högre kostnader för telefonin, säger Per-Olof.

Betala i bilen
Växjö sotningsdistrikt är geografiskt stort och omfattar 312 orter och byar. Området har även en hel del sommarboende från främst Danmark och Tyskland.
När de köper sotningstjänster är betalningen ofta ett problem. Att betala i efterhand via faktura är besvärligt, och att betala kontant är inte heller någon bra lösning.
– Eftersom vi har Internet även i bilarna jobbar vi just nu med en lösning för att de ska kunna betala med kort via en läsare i bilen. I framtiden hoppas vi också kunna arbetstidsredovisa via mobilerna, säger Per-Olof.
Förr i tiden var allmosor från kunderna en viktig del av lönen och fortfarande dricks det en avsevärd mängd kaffe ute i stugorna.
– Pannsupen har dessbättre försvunnit men vid juletid kommer sotarna ofta tillbaka med gåvor från kunderna. För en del äldre och ensamma människor är sotaren en viktig social kontakt, säger Per-Olof.

*Fotnot: ”Jag kamma bälla hos gajen, jag rycker på lanken”, betyder ungefär ”Jag fick dricks i förra huset, så jag bjuder på kaffe”.

Fakta: RingUp/Telekonsult Syd
Verksamma: Kronoberg/Blekinge
Inriktning: Kompletta telefonilösningar, både fasta och mobila
Omsättning: 17Mkr • Personal: 11
Ägare: Mats Cesar och Pelle Johansson
Grundat: 1985

 
« Gå tillbaka

Skriv ut detta kundcase:

Skapa pdf

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår