3 fördelar med operatörsoberoende växel

Ung mörkhårig snygg man arbetar i kundtjänst framför en datorskärm och med headset.

Tänk på det här när du väljer företagsväxel. Så här slipper du oroa dig över missade samtal när gamla växeln ska bytas ut.

Publicerad: 2022-03-30

Det finns växlar som är låsta till vissa operatörer. Och så finns det de som kan användas med vilka telefonnummer som helst.

De stora operatörerna som Telia, Tre, Telenor och Tele2 säljer egna mobila växlar, kopplade till sina nummer och abonnemang. De växlarna är ganska enkla och kostar inte så mycket. Nackdelen är att när abonnemangen på mobilerna går ut så kan du inte ta ett abonnemang hos en annan operatör. Växellösningen styr. 

– Mobilmarknaden är konkurrensutsatt så det finns en stor villighet att byta operatör. Vi på Ringup har alltid full koll på alla operatörers aktuella kampanjer eftersom vi är partners sedan många år. Vi kan nästan alltid erbjuda något prisvärt från Telia, Tre, Tele2 eller Telenor, säger Felix Wiklund, ansvarig för leverans och support av växlar på Ringup. 

Men Ringup säljer också operatörsväxlar.
– Det beror helt på hur kundens behov ser ut. 

 

Mobila växelns data – guld för bättre kundbemötande

 

Skräddarsydd oberoende växel

Felix Wiklund ser tre fördelar med en operatörsoberoende telefonväxel från Ringup.

1 Ringup har koll på marknaden

– Som säljare håller vi koll på telekommarknaden och alla operatörers priser, kampanjer, villkor och tjänster. Vi kan välja det som passar våra kunder bäst just då.

2 Skräddarsydd lösning

– Eftersom vi också säljer egna flexibla växlar kan vi alltid skräddarsy lösningar. Vi har Ringup Me som är en av de mest sofistikerade växlarna på marknaden och Ringup UC som är en lite enklare växel med många integrationer och sociala funktioner. 

3 Integrera IT och olika tjänster

– I en oberoende växel kan du också integrera hårdvara som porttelefoner, passersystem, faxar och larm. 

 

Så byter du operatör och växel – utan stress 

Många företagare drar sig för att byta ut sin gamla växel. Det finns en – inte helt obefogad – oro att kunderna drabbas när alla omkopplingar ska ske på molnservrarna.
Därför är det viktigt att ha en telekompartner som närvarande och tar helhetsansvar, enligt Felix Wiklund.

– Växlar är komplexa och det är faktiskt inte helt ovanligt att något måste rättas till. I samarbetet med våra kunder ser vi alltid till att planera noga. Skulle något oförutsett hända så har vi kontakten med operatörerna. Vi finns för våra kunder under hela bytet. Det kan vara svårt att hitta en aktör med helhetsperspektiv som verkligen står på företagarens sida. 

– Vissa aktörer säljer hårdvara, andra säljer abonnemang. Vi är expertisen däremellan. 

 

Telefonväxeln – hjärnan i företagets kommunikation 

 

Så vet du om företaget behöver ny växel

Växeln ska bidra till bättre kundbemötande och bättre affärer. Den ska underlätta för er internt (kundtjänsten kan till exempel jobba var som helst) och vara kostnadseffektiv. Den ska ha tillräcklig kapacitet och kunna ställas in efter era behov.

Är du osäker på om er växel lever upp till det så är det läge att kontakta närmaste Ringup-butik. 


Likaså om ni har en växel men inte har analyserat samtalsdatan på länge. Kontakta Ringup så hjälps vi åt att kika på hur det ser ut. Företag kan ofta använda informationen som växeln samlar in för att förbättra kundservicen och få fler inkommande leads.  

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår