UCaaS, vad är det?

En kvinna använder sin mobil på många olika sätt, för att chatta, mejla, ringa och skicka sms samt för sociala medier.

Unified communications as a service, med den krångliga förkortningen UCaaS, är teknik som samlar flera kommunikationskanaler i ett nav. Företagsväxlar är ett exempel.


Vad är UCaaS?


Mejl, chatt, telefon, Slack, CRM-system, delade dokument, videomöten. Det kan vara svårt att ha koll på alla kanaler. Men med en UCaaS-tjänst är det möjligt eftersom tekniken samlar alla kanaler i samma system med ett gemensamt gränssnitt.

Vad är Unified communications?

Det inledande "UC" står för unified communications och är den teknik som möjliggör att kontaktvägarna hanteras gemensamt. Tekniken kan vara mjukvara, produkter eller utrustning. 

Det här gör det möjligt att överblicka, styra och integrera på ett sätt som kan skapa affärsnytta för företag. UC-produkter och UC-tjänster kan integreras med nätverk, andra system och appar och i vissa fall hårdvaror.   

Vad betyder "as a service"?

Ändelsen "as a service" i UCaaS syftar på att man gör tekniken tillgänglig genom en prenumerationsbaserad molntjänst. 

 

Telefonväxeln – hjärnan i företagets kommunikation

 

Nav för kommunikationen

De olika kommunikationsvägar som företaget och kunderna använder, strålar samman i ett nav. I navet går det att växla sömlöst mellan kanalerna. Kanalerna är inte bara mejl och videomöten. I vissa Ucaas-växlar hittar du CRM-system och plattformar som Slack och Trello. En del integrerar även med sociala medier-konton. Det finns stöd för att dela filer och länkar. 

 

Fördelar 

Företag väljer UCaaS-tjänster för att det ger överblick. Här är några fördelar:

 

  • Kundresan. I en digital värld är alla touchpoints viktiga. I kommunikationsnavet samlas data från hela kundresan, från första kontakten via hemsidan till e-post, telefon, CRM-system och kundtjänst. Med bättre överblick kan företaget optimera kundresan och stärka kundrelationen. 

  • Effektivitet. Medarbetare kan jobba som helst i världen. Upplevelsen i appen är att det är smidigt och enkelt att kommunicera. 

 

  • Säkerhet. Säkerheten är högre i molnet än på lokalt installerade servrar. 

 

Tar hand om alla samtal

Förutom att ge överblick på hur de olika kanalerna används och samverkar, kan en UCaaS-växel göra det växlar alltid gjort: Fördela telefonsamtal mellan medarbetare, erbjuda telefonsvar, ser till att någon svarar snabbt eller kalla in fler medarbetare vid behov. Växeln visar också hur många samtal som aldrig besvaras och var väntetiden är längst.

 

Samtalsdata  – guld för kundservice

 

Operatörsoberoende

UCaaS-växlarna är operatörsoberoende. Som företagare kan du byta till ett billigare abonnemang när du vill och lägga in vilka telefonnummer du önskar.


Så fungerar Ringups växlar

Ringup erbjuder två olika UCaaS växelplattformar, Ringup Me och Ringup UC. Lösningarna kompletterar varandra vilket innebär att vi alltid kan hitta en lösning som passar ditt företag bäst. 


Ett exempel på hur det kan fungera i Ringup UC är att en Slack-användare kan chatta och dela filer direkt med en Ringup UC-användare. Det går också att bjuda in personer som befinner sig i Slack till videomöten, direkt från Ringup UC. Den som blir inbjuden klickar på möteslänken och då öppnas Ringup UC. 


Du som användare kan själva göra inställningar, men den första setupen sker oftast i nära samarbete med en konsult på någon av Ringups lokala kontor. Ringup ser till att ditt företag drar full nytta av tjänsten så att du får ut maximalt av din investering. Både Ringup Me och Ringup UC är operatörsoberoende. 

Läs mer om Ringup UC
Läs mer om Ringup Me

 

Källa: Gartner

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår